Zespół Wojewódzkich Przychodni Specjalistycznych
w Katowicach


Zaznacz stronę

Zdarzenia niepożądane

w Zespole Wojewódzkich Przychodni
Specjalistycznych

Szanowni Państwo,

w trosce o bezpieczeństwo Pacjenta w naszej przychodni prowadzone jest monitorowanie zdarzeń niepożądanych .
Zdarzenia niepożądane są niestety nieuniknione . Jednakże zadaniem pracowników przychodni jest podejmowanie działań mających na celu identyfikowanie i eliminowanie ich przyczyn, aby móc uniknąć podobnych sytuacji w przyszłości.

Procedura zgłaszania zdarzeń niepożądanych powstałych w trakcie udzielania świadczeń zdrowotnych w Zespole Wojewódzkich Przychodni Specjalistycznych w Katowicach stanowi jeden z elementów wewnętrznego systemu zarządzania jakością i bezpieczeństwem. Celem procedury jest:

  •  Poprawa bezpieczeństwa pacjenta;
  •  Wdrożenie do praktyki opracowanych rozwiązań, które miałyby wpływ na eliminację lub ograniczenie występowania zdarzeń niepożądanych;
  • Poddanie dogłębnej analizie wystąpienia zdarzeń nieporządnych – ustalenie okoliczności i przyczyn.

Co to są zdarzenia niepożądane?
Zdarzenie niepożądane – zgodnie z art. 2 ust. 8 Ustawy z dnia 16 czerwca 2023 r. o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta (Dz.U. 2023 poz. 1692), jest to zdarzenie zaistniałe w trakcie udzielania lub w efekcie udzielenia bądź zaniechania udzielenia świadczenia opieki zdrowotnej, powodujące lub mogące spowodować negatywny skutek dla zdrowia lub życia pacjenta, w szczególności zgon, uszczerbek na zdrowiu lub rozstrój zdrowia, chorobę, zagrożenie życia, konieczność hospitalizacji albo jej przedłużenia, a także uszkodzenie ciała, lub rozstrój zdrowia płodu; nie stanowi zdarzenia niepożądanego zdarzenie, którego skutek jest przewidywanym skutkiem prawidłowo udzielonego świadczenia opieki zdrowotnej.

Zdarzenia niepożądane to min:
4.1 Zdarzenia związane z produktem lub urządzeniem medycznym:

  • brak/ograniczenie dostępności sprzętu mające wpływ na świadczenie medyczne i jego konsekwencje
  • awaria sprzętu w czasie udzielania świadczenia medycznego
  • błąd diagnozy związany z nieczytelnym panelem aparatu nieczytelny panel aparatu,
  • Uszkodzenie ciała powstałe w wyniku wadliwego działania/użytkowania sprzętu
  • inne.

4.2 Zdarzenia związane z organizacją pracy personelu medycznego:

  • niewłaściwa klasyfikacja do zabiegu,
  • mylna identyfikacja miejsca zabiegowego,
  • uszkodzenie ciała w wyniku zastosowanej nieprawidłowej procedury lub nieprawidłowo zastosowanej procedury,
  • inne.

4.3 Zdarzenia związane z leczeniem i farmakologią:

  • błędna diagnoza z uwagi na: mylną interpretację wyników badań laboratoryjnych, mylny opis badań radiologicznych lub mylny opis badania histopatologicznego.
  • zlecenie niewłaściwego zabiegu,
  • zranienie albo zakłucie ostrymi narzędziami pacjenta lub personelu w trakcie wykonywania zabiegu, w skutek czego może wystąpić zakażenie krwiopochodne patogenami, a w efekcie choroba zakaźna i inwazyjna,
  • nieprawidłowe wykonanie zabiegu medycznego,
  • uszkodzenie ciała w wyniku procedury medycznej,
  • pomyłka w podaniu leku, w tym:
    – podanie niewłaściwego leku,
    – błędne ustalenie dawki leku,
    – błędna identyfikacja pacjenta,
    – niewłaściwy czas podania leku,
    – nieuzasadnione opóźnienie w podaniu leku,
    – nieprawidłowa droga podania leku,
    – nieprawidłowy sposób przygotowania leku (np. niewłaściwy rozpuszczalnik)
    – zdarzenia związane z okresem ważności leku,
  • inne.

4.4 Zdarzenia związane z opieką nad pacjentem:

  • mylna identyfikacja pacjenta,
  • mylna identyfikacja procedury,
  • niedostarczenie opieki lub opóźnienie w dostarczeniu opieki,
  • sepsa,
  • wstrząs anafilaktyczny związany z alergią,
  • inne.

4.5 Zdarzenia związane z zdarzeniami niespodziewanymi:

  • próba samobójcza,
  • upadek pacjenta w przychodni,
  • zgon pacjenta,
  • uszkodzenie ciała pacjenta lub pracownika wskutek fizycznego ataku na terenie przychodni,
  • inne.

4.6 Zdarzenia związane z nieprzestrzeganiem procedur:

  • przeprowadzenie zabiegu bez podpisania świadomej zgody pacjenta na zabieg,
  • udzielenie informacji medycznej osobie nieupoważnionej,
  • inne.

4.7 Zdarzenia dotyczące organizacji pracy i zarządzania:

  • brak normalizacji urządzeń, nazewnictwa, procedur, instalacji,
  • dopuszczenie do pracy osób bez wymaganych uprawnień (bez prawa do wykonywania zawodu medycznego),
  • niewystarczająca ilość personelu,
  • niska jakość doboru personelu,
  • niewłaściwe planowanie pracy (nadgodziny, dopuszczenie do pracy pracownika pracującego w kilku miejscach – bez zachowania odpoczynku dobowego),
  • nieumiejętność wprowadzenia pracy zespołowej,
  • nieprawidłowa komunikacja,
  • inne.

Sposób zgłaszania zdarzeń niepożądanych
1. Zdarzenie niepożądane może być zgłoszone przez:

  • personel medyczny i pracowników niemedycznych, niezwłocznie po zaistnieniu lub stwierdzeniu zdarzenia niepożądanego;
  • świadków zdarzenia niepożądanego;
  • pacjentów, rodziny pacjentów, opiekunów.

2. Sposób zgłaszania:

  • bezpośrednie, ustne skierowane do Osoby Odpowiedzialnej zajmującej się zdarzeniami niepożądanymi, ma ona obowiązek wypełnienia karty zgłoszenia zdarzenia niepożądanego lub przekazania takiego formularza karty osobie zgłaszającej, do wypełnienia;
  • na formularzu papierowym karty zdarzenia niepożądanego, udostępnionego w rejestracjach Zespołu lub pobranego ze strony internetowej www.zwps.pl;
  • Zgłoszenia pisemne należy umieścić w skrzynce „Ankieta satysfakcji”, która znajduje się na każdej rejestracji w Zespole lub przesłać na adres:
  •  

    „Zespół Wojewódzkich Przychodni Specjalistycznych w Katowicach,
    ul. Powstańców 31, 40-038 Katowice”

     

  • Przesłania informacji o zdarzeniu niepożądanym lub karty zgłoszenia na adres e-mail: organizacyjny@zwps.pl w przypadku braku karty zgłoszenia osoba zgłaszająca otrzyma ją w informacji zwrotnej z prośbą o jej uzupełnienie.

3. Osobą odpowiedzialną za przyjmowanie kart zgłoszeń, o której mowa w pkt. 2a) to: Kierownik Działu Organizacyjnego, pokój 326, numer kontaktowy (32) 343-41-12
4. Zgłoszenie zdarzenia niepożądanego jest traktowane jako:

  • niezależne z rejestrem skarg , wniosków i zażaleń pacjentów;
  • całkowicie poufne;
  • nie służy identyfikacji pacjenta i personelu;
  • nie służy stygmatyzacji personelu;
  • zawsze łączy się z analizą i szukaniem przyczyn;
  • inicjuje działania naprawcze.

KARTA ZGŁOSZENIA ZDARZENIA NIEPOŻĄDANEGO (POBIERZ)